Біологія 7 клас
Готуємось до контрольної роботи
Тест «Риби»
Вибрати одну правильну відповідь.
1.
За допомогою органа бічної лінії риба відчуває:
А тиск і силу течії води
Б наближення до твердих підводних об’єктів, силу течії води
В наближення до твердих підводних предметів
Г силу течії води, наближення до
твердих підводних об’єктів, тиск води
2.
Видільна система хрящових риб представлена:
А тулубовими нирками В
тазовими нирками
Б черевними нирками Г грудними нирками
3.
Кровоносна система риб:
А замкнена, одне коло кровообігу,
серце двокамерне
Б незамкнена, одне коло кровообігу, серце двокамерне
В замкнена, два кола кровообігу, серце двокамерне
Г замкнена, одне коло кровообігу, серце однокамерне
4.
Особливості будови травної системи хрящових риб:
А зуби розташовані у 5–7 рядів,
розвинені травні залози — печінка і підшлункова залоза, наявний спіральний
клапан, який збільшує всмоктувальну поверхню кишечнику
Б зуби розташовані у 5–7 рядів, ростуть протягом життя, акули
— хижаки
В зуби розташовані у 5–7 рядів, наявний спіральний клапан,
який збільшує всмоктувальну поверхню кишечнику
Г зуби розташовані у 5–7 рядів, розвинені травні залози —
печінка і підшлункова залоза, наявний спіральний клапан, який збільшує
всмоктувальну поверхню кишечнику, тіло покрите плакоїдною лускою
5.
Хребет хрящової риби представлений такими відділами:
А грудним і тулубовим В тулубовим і хвостовим
Б тулубовим і поперековим Г шийним і тулубовим
6.
У риб парними плавцями є:
А грудні і спинні В
спинні і анальні
Б грудні і черевні Г анальні і черевні
«Четвертий зайвий».
Визначити, яка риба зайва, та пояснити свій вибір.
1) Йорш, окунь, піранья, скумбрія.
2) Краснопірка, салака, кілька, оселедець.
3) Білуга, осетер, лосось, севрюга.
4) Карась, лящ, плітка, судак.
Завдання для учнів:
— Розгляньте
зображення тварин та визначте ознаки відмінності у зовнішній будові жаби та
риби.
Які пристосування
до середовища життя мають зображені тварини?
Земноводні (Амфібії)
«Закінчи речення».
1. Хребет жаби має …
2. Пояс передніх
кінцівок складається з парних лопаток, воронячих кісток і ...
3. У місці сполучення
воронячих кісток приєднується ...
4. Жаба живиться ...
5. Личинки жаби
дихають ...
6. Дорослі жаби
дихають ...
7. Здобич жаба ловить
за допомогою ...
8. Серце жаб ...
9. Кіл кровообігу ...
10. Запліднення …
11. Розвиток ...
12. Личинка жаби
називається …
Установити
відповідність між тваринами, зображеними на малюнку, та рядами, до яких вони
належать:
1 Ряд Окунеподібні
2 Ряд Коропоподібні
3 Ряд Осетроподібні
4 Ряд Лососеподібні
5 Ряд Оселедцеподібні
Установити відповідність між
тваринами, зображеними на
малюнку, та їхніми назвами:
1 Ставкова жаба
2 Саламандра
3 Протей
4 Ропуха очеретяна
5 Тритон
«Цікаві запитання».
1. Як поводитиметься ропуха, якщо перед нею покласти спілі суниці або полуниці? Чи можуть ропухи живитися ягодами? (Якщо поворушити ягоду, то ропуха її схопить, оскільки вона живиться тільки тією здобиччю, яка рухається. Ягодами земноводні не живляться.)
2. Існує повір’я, ніби ропухи часто забираються до корівників, для того щоб виссати з вимені корови молоко. А чи так воно? Для чого насправді вони забираються до корівників? (Молоком ропухи не живляться. У корівниках чимало гною, а тому багато безхребетних тварин, якими живляться ропухи.)
3. Невігласи звинувачують ропух в агресивності, отруйності, а також у тому, що начебто через них на шкірі з’являються бородавки. Чи є справедливими такі закиди?
4. На пуголовка тритона напала риба. Він вирвався, а нога відчахнулася. Яка подальша доля пуголовка? (Відбудеться регенерація, характерна для молодих особин.)
5. У ході дослідів було виявлено, що при температурі 0 °С жаби роблять стрибки завдовжки 10–15 см, а при температурі 25 °С — близько 100 см .
Поясніть результати дослідів. (Активність жаби залежить від температури навколишнього середовища.)
6. Для боротьби з малярією в 30-ті роки ХХ ст. в нашу країну була завезена і випущена у водойми невелика рибка гамбузія. Чому увагу вчених-зоологів привернула саме ця риба? (Гамбузія живиться личинками малярійних комарів.)
7. Чи є справедливим вислів «німий, як риба»? (Риби створюють звуки, стискуючи плавальний міхур, рухаючи зябровими кришками або окремими променями плавців, скрегочучи зубами. Ці звуки нагадують удари барабана, свист, каркання, хрюкання.)
8. Як визначити вік кісткової риби?
Плазуни Виконання тестових завдань.
Вибрати одну правильну відповідь.
1. Плазуни від земноводних відрізняються наявністю в тілі:
А хвоста В шиї
Б тулуба Г голови
2. Шкіра плазунів характеризується такими особливостями:
А гола, із залозами
Б гола, без
залоз
В укрита
роговими лусочками, із залозами
Г укрита роговими лусочками або пластинками, без залоз
3. Дихальні рухи здійснюються за допомогою:
А діафрагми
Б руху дна
ротоглоткової порожнини
В грудної клітки й міжреберних м’язів
Г грудних
хребців
4. Для представників класу Плазуни характерні такі ознаки:
А двокамерне
серце й одне коло кровообігу
Б трикамерне
серце й одне коло кровообігу
В трикамерне
серце й два кола кровообігу
Г трикамерне серце з неповною перегородкою в шлуночку й два кола
кровообігу
5. У плазунів органом дотику є:
А хвіст В бічна лінія
Б шкіра та язик Г кінцівки
6. Серед плазунів чотирикамерне серце має:
А черепаха В змія
Б крокодил Г хамелеон
Цифровий біологічний диктант.
Учитель
зачитує твердження, учні вибирають їхні номери відповідно до свого варіанта.
І варіант — клас
Земноводні;
ІІ варіант — клас
Плазуни.
1. Шкіра суха, без
залоз.
2. Шкіра волога, є
залози.
3. Рогові луски на
шкірі.
4. Шкіра в багатьох
видів виділяє отруту.
5. Є грудна клітка.
6. Грудна клітка
відсутня.
7. Є міжреберні м’язи.
8. Слина має травні
ферменти.
9. Слина служить лише
для змочування.
10. Серце трикамерне.
11. Дихання і шкірне, і
легеневе.
12. Дихання легеневе.
13. Головний мозок
більш розвинений.
14. Очі мають три
повіки.
15. Яйця вкриті
щільними оболонками.
16. Яйця без щільних
оболонок.
17. Яйця містять
великий запас поживних речовин (жовток).
18. Розмноження
переважно на суходолі.
19. Розмноження
переважно у воді.
20. Мають один шийний
хребець.
Установити
відповідність між зображеннями тварин та рядами, до яких вони належать.
1 Ряд Черепахи
2 Ряд Крокодили
3 Ряд Лускаті
Птахи
Виконання тестових завдань
Вибрати одну або
декілька правильних відповідей.
1. Ознаки, спільні для
птахів і плазунів:
А відділи тіла
Б покриви
В похідні покривів
Г три повіки
Д дзьоб
2. Причина поширення
птахів у різних кліматичних зонах:
А великі розміри
Б теплокровність
В здатність у разі настання несприятливих умов упадати в сплячку
Г пір’яний покрив
3. Залози шкіри, що
мають птахи:
А отруйні
Б куприкова
В пахучі
Г потові
4. Частини будови пера,
відсутні у пухових перах:
А опахало
Б борідки 1-го порядку
В стрижень
Г борідки 2-го порядку
5. Функція, яку
виконують рульові пера:
А дають змогу створити прошарок повітря біля шкіри
Б створюють підйомну силу
В дають можливість змінювати напрям польоту
Г створюють обтічну форму
6. Функція, яку
виконують покривні пера:
А дають змогу створити прошарок повітря біля шкіри
Б створюють обтічну форму
В створюють підйомну силу
Г дають можливість змінювати напрям польоту
7. Функція, яку
виконують махові пера:
А дають змогу створити прошарок повітря біля шкіри
Б створюють обтічну форму
В створюють підйомну силу
Г дають можливість змінювати напрям польоту
8. Функція, яку
виконують пухові пера і пух:
А дають змогу створити
прошарок повітря біля шкіри
Б створюють обтічну форму
В створюють підйомну силу
Г дають можливість змінювати напрям польоту
9. Чи правильним є
твердження, що пір’я птахів змінюється шляхом линяння?
А так
Б ні
10. Борідки 1-го й 2-го
порядків з’єднуються за допомогою:
А липкої речовини
Б блискавки
В гачечків
Шпаргалка
Особливості будови травної системи птахів, пов’язані з
польотом:
1. Відсутність зубів.
2. Наявність вола.
3. Двокамерний шлунок.
4. Швидке перетравлювання їжі.
5. Швидке випорожнення кишечнику.
6. Швидкий обмін речовин.
Особливість будови видільної системи птахів, пов’язана з
польотом,— відсутність сечового міхура.
Особливості будови дихальної системи птахів, пов’язані з
польотом:
1. Наявність повітряних мішків.
2. Подвійне дихання.
Особливості будови кровоносної системи птахів, пов’язані з
польотом:
l. Чотирикамерне серце.
2. Два кола кровообігу.
3. Теплокровність.
Особливості будови нервової системи птахів, пов’язані з
польотом:
1. Збільшення розмірів великих півкуль переднього мозку.
2. Добре розвинений мозочок.
Особливості органів чуттів, пов’язані з польотом:
1. Добре розвинений зір.
2. Добре розвинений слух.
3. Недорозвинені органи нюху.
«Утвори пари».
Із поданого переліку термінів і понять скласти пари.
1 Тулуб А Зміна пір’я
2 Рульові Б Гуси, кури, лебеді
3 Пігменти В Довгі пера хвоста
4 Линяння Г Розширення стравоходу
5 Стегно, гомілка, стопа Д Горобець, дятел, ворона
6 Воло Е Відлітають на зимівлю і повертаються
7 Око Є Обтічна форма
8 Виводкові Ж Здатне до подвійної акомодації
9 Нагніздні З Забарвлюючі речовини
10 Перелітні И Скелет задньої кінцівки
Установити відповідність між рядами та їхніми характерними
ознаками.
Назва ряду
|
Характерні ознаки
|
1 Совоподібні
2 Соколоподібні
3 Дятлоподібні
4 Куроподібні
|
А Птахи, які живуть на
деревах, живляться комахами та їх личинками, мають тверді стернові пера
хвоста
Б Птахи з великим
тілом, короткими крилами, сильними ногами і добре розвиненими кігтями, які
живляться рослинною їжею та безхребетними
В Птахи, здатні до
тривалого польоту й ширяння, у яких дзьоб загнутий у вигляді гачка
Г Густе й м’яке
оперення цих птахів забезпечує безшумний політ, зіниці розширені, дзьоб
загнутий у вигляді гачка
Д Великі птахи з
довгими ногами й довгою шиєю
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий