9 клас
Біологія
Урок за 14.
12. середа
Урок за 15.
12. четвер
Урок за 19.
12 понеділок
Урок за 14. 12. Середа
Тема «Обмін речовин»
Опрацювати п.41, ст..110-113 Ст. 111 записати і
проаналізувати таблицю «Функціональне значення білків, жирів і вуглеводів»
Записати у
зошит:
Обмін речовин складається із двох взаємопротилежних процесів:
- асиміляція або анаболізм
– синтез, утворення складних органічних
сполук з простих молекул, що надійшли в клітини;
- дисиміляція або катаболізм – розщеплення, розкладання органічних
речовин на простіші сполуки.
- асиміляція + дисиміляція (анаболізм+катаболізм) =
метаболізм.
Процеси синтезу органічних речовин називають ще пластичним
обміном, а процеси розщеплення – енергетичним обміном. Чому? Тому, що в ході
асиміляції оновлюються органоїди клітини, а в клітинах утворюються речовини,
необхідні самій клітині. Під час асиміляції накоплюється енергія.
Урок
за 15. 12. Четвер
Тема
«Вітаміни. Забруднення продуктів харчування та води і вплив на здоров’я»
Опрацювати
п. 42, ст..113-116.
Вітаміни. Їх ділять на дві групи: водорозчинні та
жиророзчинні. До водорозчинних належать вітаміни групи В, вітаміни Р, С, до жиророзчинних
— А, D, E, F, K.
ü
Заповнення
таблиці
Назва
вітаміну
|
Основне
джерело
|
Фізіологічна
дія
|
Ознаки
гіпо- та авітамінозу
|
|
|
|
|
«Консультує лікар»
Уявіть себе
на місці лікаря та дайте обґрунтовані поради.
• У хворого спостерігається погіршення зору,
зокрема, хворий повідомив про сухість шкіри, тріскання слизової оболонки губ та
незадовільне самопочуття. Чи можуть ці симптоми свідчити про авітаміноз? Про
який саме? Що б ви порадили?
• Чи можна вагітній жінці вживати вітамінні
препаратів? Чи можуть вони зашкодити майбутній дитині?
• Поясніть матері немовляти, чому так важливо
перебувати з дитиною на сонечку.
• Проконсультуйте, яким чином зберегти вітаміни
у їжі.
Мати хворого
хлопчика скаржиться, що у її сина поганий апетит, він кволий, часто хворіє. Що
ви порадите?
Тестові завдання на встановлення однієї правильної
відповіді.
1. Вітамін,
який утворюється в шкірі від впливом ультрафіолетових променів:
А А
Б В6
В Е
Г D
2. До
водорозчинних вітамінів належить:
А вітамін К
Б вітамін
В12
В вітамін А
Г вітамін Е
3. До
жиророзчинних вітамінів належить:
А вітамін D
Б вітамін С
В вітамін В15
Г вітамін В6
4. Спричинює
безпліддя авітаміноз:
А вітаміну А
Б вітаміну
Е
В вітаміну В1
Г вітаміну С
5. Затримка
росту й розвитку організму, зниження опірності організму до інфекцій, порушення
зору спричинюється авітамінозом:
А вітаміну А
Б вітаміну D
В вітаміну В12
Г вітаміну С
6. Зменшення
кількості в організмі вітаміну К викликає:
А рахіт
Б дерматити
В порушення зсідання крові
Г порушення серцево-судинної діяльності
Харчові
добавки
Харчовими
добавками називають групу природних або синтетичних речовин, які спеціально
додають до продовольчої сировини, напівфабрикатів або готових продуктів з метою
надання їм певних якісних показників. Харчові добавки використовуються з метою:
збереження поживних властивостей харчових продуктів, надання їм більш
привабливого вигляду, збільшення терміну зберігання, полегшення технологічної
обробки продовольчої сировини, здешевлення та скорочення технологічного
процесу. З давніх-давен людина використовує натуральні харчові добавки, такі,
як дріжджі, агар, пектин, желатин, лимонна кислота, оцет, сода, крохмаль,
кухонна сіль. Але, на превеликий жаль, великого розмаху сьогодні у світі набуло
виробництво синтетичних харчових добавок, які шкодять здоров’ю людини.
Кількість харчових добавок, які використовують у харчовому виробництві
більшості країн світу, досягає 500 найменувань, у США перевищує 1500, у країнах
ЄС досягає 1200, у Росії — 415, у ФРН — 350, в Україні — 221. Радою ЄС
розроблена раціональна система цифрової кодифікації харчових добавок із літерою
«Е» (від слова Європа або від англ.— їстівний). Кожній харчовій добавці
присвоєно три-, чотиризначний код (у Європі з попередньою літерою «Е»).
Існує їх
класифікація в системі Сodex Аlimentarius:
• Е100-Е182 — барвники
• Е200-Е299 — консерванти
• Е300-Е399 — антизакислювачі
• Е400-Е499 — стабілізатори
• Е500-Е599 — емульгатори
• Е600-Е699 — посилювачі смаку та аромату
• Е700-Е899 — запасні індекси
• Е900-Е999 — піногасники
Урок за 19. 12 понеділок
Тема «Енергетичні потреби організму. Харчування і здоров’я»
Опрацювати п.43, ст..116-118
Виконати практичні роботи у лабораторних зошитах №5 «Антропометричні
виміри»
№6 «Аналіз індивідуального харчування за добу та
відповідність його нормам»
Практична робота № 5. Антропометричні виміри.
Мета: навчитися
проводити антропометричні вимірювання власного тіла; застосовувати
антропометричні показники для обчислення індексів, що характеризують
індивідуальний фізичний розвиток.
Обладнання: ростомір,
терези, калькулятор.
Хід роботи
1. Визначити та записати
в зошит свій зріст, масу тіла (частина домашнього завдання).
2. Порівняти свої
показники з анатомічними стандартами в таблиці, визначити відхилення, порівняти
його із сигмою й визначити ступінь розвитку показника (свій зріст, маса тіла).
3. Розрахувати
антропометричні індекси, порівняти свої значення з нормою.
Масо-ростовий індекс
визначають діленням маси тіла в грамах на зріст у сантиметрах. Середніми
показниками вважають: для підлітків і юнаків — 300–325 г/см, для дівчат —
300–325 г/см, для дорослих — 350–400 г/см.
4. Зробити висновки про
свій фізичний розвиток.
№ з/п
|
Показник
|
Зріст, см
|
Маса, кг
|
1
|
Своє значення
|
|
|
2
|
Стандарт (М)
|
|
|
3
|
Відхилення від стандарту
|
|
|
4
|
Середнє відхилення (δ)
|
|
|
5
|
Відхилення від δ
|
|
|
6
|
Ступінь розвитку ознаки
|
|
|
Примітка:
• щоб обчислити
відхилення від стандарту, необхідно від маси власного тіла відняти стандарт (М)
• щоб обчислити
відхилення від δ, необхідно від середнього відхилення (δ) відняти відхилення
від стандарту
Показники учнів можуть бути вищими або нижчими від середньої
величини, а різниця при порівнянні — додатною або від’ємною.
• До 0,5 δ — норма.
• Від +0,5 до 1 δ —
вище за середній.
• Від +1 до +2 δ —
висока.
• Більше за +2 δ — дуже
висока.
• Від –0,5 до –1 δ —
нижче за середній.
• Від –1 до –2 δ —
низька.
• Менше –2 δ — дуже
низька.
Практична робота № 6. Аналіз індивідуального харчування за добу та
відповідність його нормам.
Мета: застосувати
теоретичні знання про харчування й поживні речовини для оцінки індивідуального
раціону та його відповідність критеріям раціонального харчування.
Обладнання: мікрокалькулятор,
таблиці хімічного складу харчових продуктів та їхньої калорійності.
Хід роботи
1. Складіть
індивідуальний розпорядок дня й підрахуйте енергетичні витрати свого організму.
Заповніть таблицю.
Орієнтовний розпорядок дня
Вид діяльності
|
Тривалість роботи
(години)
|
Витрата енергії за 1 годину на
|
Повна витрата енергії (кДж)
|
Гімнастика
|
|
|
|
Умивання,
одягання
|
|
|
|
Прийом
їжі (сніданок, обід, вечеря)
|
|
|
|
Шлях
до школи
|
|
|
|
Заняття
в школі
|
|
|
|
Прогулянка
|
|
|
|
Приготування
уроків
|
|
|
|
Легка
домашня праця
|
|
|
|
Читання
книжок
|
|
|
|
Сон
|
|
|
|
Усього
|
|
|
|
Примітка:
Витрати енергії за 1 год на 1 кг маси тіла = тривалість
роботи (год) × витрата енергії залежно
від навантаження.
Повна витрата енергії = маса тіла × витрати енергії
за 1 год на 1 кг
маси тіла.
Додаток
Витрата енергії залежно від навантаження за 1 годину на 1 г маси тіла.
Вид
діяльності
|
Енергетичні
витрати (кДж)
|
Читання, писання та інша розумова діяльність
|
6,3
|
Прогулянка, ходьба
|
11,7
|
Гімнастика, легка фізична праця
|
15,2
|
Важка атлетика, важка фізична праця
|
23,0
|
Легка домашня робота
|
18,5
|
Спокійне сидіння
|
5,9
|
Стояння, спів
|
8,4
|
Плавання, їзда на велосипеді
|
29,7
|
Катання на лижах, ковзанах
|
23,0
|
Біг (8 км/год)
|
35,6
|
Сон і спокійне лежання
|
4,2
|
2. Визначте свій
індивідуальний харчовий раціон щодо вмісту білків, жирів, вуглеводів.
3. Використовуючи
таблицю, розрахуйте кількість енергії (у кДж), яка міститься у визначеній вами
кількості білків, жирів, вуглеводів.
Хімічний склад та енергетична цінність основних харчових
продуктів (у перерахунку на 100
г їстівного продукту)
Продукти
|
Хімічний
склад, г
|
Енергетична
цінність
|
||||
вода
|
білки
|
жири
|
вуглеводи
|
ккал
|
кДж
|
|
Хліб житній
|
47,5
|
6,5
|
1,0
|
40,1
|
190
|
795
|
Хліб пшеничний
|
39,5
|
7,6
|
0,9
|
49,7
|
226
|
946
|
Тістечка з начинкою
|
12,0
|
5,1
|
18,5
|
62,6
|
424
|
1714
|
Крупа гречана
|
14,0
|
12,6
|
2,6
|
68,0
|
329
|
1377
|
Крупа манна
|
14,0
|
11,3
|
0,7
|
73,3
|
326
|
1364
|
Макарони (в/г)
|
13,0
|
10,4
|
0,9
|
75,2
|
332
|
1389
|
Цукор-рафінад
|
0,1
|
–
|
–
|
99,9
|
375
|
1568
|
Масло вершкове
|
15,8
|
0,6
|
82,5
|
0,9
|
748
|
3130
|
Олія
|
0,1
|
–
|
99,9
|
–
|
899
|
3761
|
Молоко коров’яче пастеризоване
|
88,5
|
2,8
|
3,2
|
4,7
|
58
|
243
|
Сир нежирний
|
77,7
|
18,0
|
0,6
|
1,5
|
86
|
360
|
Сметана 30 % жирності
|
63,6
|
2,6
|
30,0
|
2,8
|
293
|
1226
|
Яйце куряче
|
74,0
|
12,7
|
11,5
|
0,7
|
157
|
657
|
Яловичина
|
67,7
|
18,9
|
12,4
|
–
|
187
|
782
|
Свинина (жирна)
|
53,9
|
15,0
|
30,3
|
–
|
333
|
1393
|
Риба (тріска)
|
69,4
|
26,0
|
1,2
|
–
|
115
|
481
|
Ікра (осетрова)
|
58,0
|
28,9
|
9,7
|
–
|
203
|
849
|
Картопля
|
75,0
|
2,0
|
0,1
|
19,7
|
83
|
347
|
Морква
|
88,5
|
1,3
|
0,1
|
7,0
|
33
|
138
|
Огірок
|
95,0
|
0,8
|
–
|
3,0
|
15
|
63
|
Горіхи фундук
|
4,8
|
16,1
|
66,9
|
9,9
|
704
|
2946
|
4. Знайдіть різницю між
надходженням і витратою енергії.
5. Зробіть висновки.
Комментариев нет:
Отправить комментарий