11 клас Біологія
Урок за 14.12. середа
Урок
за 19.12. понеділок
Урок за 14.12. середа
Тема «Вплив генотипу та факторів
зовнішнього середовища на розвиток організму. Діагностування вад розвитку
людини та їх корекція»
Опрацювати
п. 22. Ст..130-135. Дати відповіді на запитання після параграфа.
Індивідуальні
завдання: повідомлення до теми уроку.
У
зошиті заповнити таблицю ст..130
«Ембріональний розвиток людини»
Назва періоду
|
Тривалість
|
Особливості
|
Початковий
період
|
|
|
Зародковий
період
|
|
|
Плодовий
період
|
|
|
Додаткова інформація
«
Плацента. Функції плаценти».
До кінця другого місяця
ворсинки епітелію зберігаються тільки на тій стороні оболонки, яка контактує з
маткою. Вони розростаються, розгалужуються, занурюючись у слизову оболонку
матки і разом із судинами алантоїса утворюють поза зародковий орган – плаценту
(дитяче місце), що зв’язує зародок з організмом матері. Це єдиний орган у тварин, який походить від двох різних
організмів – матері й зародка. Плацента має форму диска діаметром близько 20 см
і товщиною 5 см. Зв'язок плаценти з організмом здійснюється пупковим канатиком,
в якому проходять пупкові артерії і вени. Кров матері й плоду тече по різних
судинах і не змішується.
Плацента виконує такі функції
·
дихання;
·
живлення;
·
виділення;
·
захист (антитіла, плацентарний бар’єр);
·
вироблення гормону, який зберігає плід в матці).
Зараз ми розглянемо, яким чином відбувається
подальший
розвиток
зародка.
1
місяць. Спочатку ембріон у вигляді диску, потім
трубки і коми. З групи клітин швидко утворюються частини майбутньої дитини:
потовщення на кінці трубки – голова,
випуклість черевної частини – серце, яке вже скорочується, примітивний кишечник,
закладаються перші статеві клітини. Обличчя й кінцівки поки що відсутні.
Довжина ембріона 5 мм, він у 10000 разів більший за запліднену яйцеклітину лише
за 1 місяць розвитку й продовжує швидко рости .
2
місяць. З’являються руки, ноги, зникає хвіст, вимальовується обличчя.
Розвивається нервова система. Головний мозок вже схожий на мозок дорослої
людини, має звивини. Розвивається сечостатева і дихальна системи, шлунок і
кишечник набувають кінцевої форми. З’являються м’язи й починається закостеніння
скелету. Сформовані зачатки майже всіх майбутніх органів. Здійснює перші рухи,
вільно плаває у рідині.
Наприкінці
другого місяця довжина ембріона становить 3 см, вага – 11 г. З цього часу
зародок називають плодом .
3
місяць. Обличчя стає схожим на людське, з’являються ніс, рот, очі.
Виникають відмінності в статевих органах. Значно розвивається печінка,
формуються нирки, подовжується
кишечник. Довжина плоду 10 см, маса 45 г.
4
місяць. Змінюються пропорції плоду, голова стає меншою відносно тулуба.
Шкіра червонуватого кольору, на голові починає рости перше волосся.Кров
рухається по судинах, серце б’ється у два рази частіше, ніж у дорослої людини.
Починають функціонувати печінка, шлунок, нирки, жовчний міхур.Можна дізнатися стать плоду, який вже схожий
на маленьку людину. Довжина 9 см, вага – 60 г. Починає розвиватися скелет,
з’являються вії та брови, грудна клітка здійснює дихальні рухи.
5
місяць. Мати починає відчувати рухи дитини. Його шкіра в зморшках.
Волосся на голові стає більше, з’являються нігті. Легені продовжують
розвиватись, плід здійснює дихальні рухи, вчиться ковтати. Довжина 25 см, маса
500 г.
6
місяць. Усі внутрішні органи достатньо сформовані, головний мозок
ускладнюється, активність плоду збільшується, здійснює до 20 – 60 рухів зо 30
хвилин. Активність змінюється протягом дня: засинає і пробуджується.
7
місяць. Пробудження відчуттів, здатний чути, з’являється смак. Плід
стає життєздатним. Довжина 45 см, вага 1700 г.
8
місяць. Основні органи повністю сформовані. Серце б’ється часто (120 –
140 ударів за хвилину). Шкіра набуває блідо – рожевого кольору, зникають зморшки.
Дитина займає положення вниз головою.
9
місяць. Маса тіла збільшується на 20 – 30 г в день. Дитина готова до
народження .
Життя
до народження – це диво, його необхідно берегти.
Експрес – тест:
1.
Як називають ненароджену дитину у перші вісім тижнів життя:
а) зародок; б) плід.
2.
Процес імплантації зародка в ендометрій відбувається на:
а) 5 – 6 добу; б) 7 – 8 добу.
3.
Плаценту ще називають:
а) хоріон; б) дитяче місце.
4.
До зародкових листків належить:
а) ентодерма; б) епітелій.
5.
До зародкових оболонок належить:
а) плацента; б) амніон.
6.
Плід стає життєздатним на:
а) сьомому місяці; б) п’ятому місяці.
7.
Плід з’єднується з плацентою за допомогою:
а) пуповини; б) артерії.
8.
Функція навколоплідних вод:
а) плацентарний бар’єр;
б) механічний захист плода.
Урок
за 19.12. понеділок
Тема
«Післязародковий розвиток і ріст організмів. Життєвий цикл у рослин і тварин».
Опрацювати
п. 23. Ст..135-143. Виписати і вивчити терміни і поняття.
Індивідуальні
завдання: повідомлення «Гіпотези старіння», «Геронтологія».
Дати
відповіді на запитання
1. У яких випадках спостерігається обмежене зростання? Чи
існують біологічні переваги необмеженого зростання?
2. Які процеси можуть відбуватися завдяки регенерації? Для
яких організмів характерна регенерація цілісних органів?
3.
Як називають період
онтогенезу, що починається з моменту виходу з оболонок, які покривають зародок,
і закінчується смертю організму?
4.
Як
називають явище, коли зародковий період подовжується завдяки живленню ембріона
за рахунок ресурсів материнського організму?
5.
Який
процес народження називають справжнім живородінням? Чим відрізняється справжнє
живородіння від яйцеживородіння?
6.
Чим
відрізняються цикли розвитку комах із повним і неповним перетворенням
7.
Які
важливі біологічні функції, що сприяють існуванню виду, забезпечує непрямий
розвиток?
Комментариев нет:
Отправить комментарий